Recyklace automobilových baterií
Automobilový průmysl nyní stojí na prahu komplexní elektrifikace, již v roce 2030 se plánuje provoz okolo 140 miliónů elektrických vozidel. Tento fakt však plodí problém. Jak nakládat s Li-ion akumulátory, které ztratily svoji kapacitu?
Na tuto otázku se již připravuje společnost Volkswagen v továrně Salzgitteru, ležící nedaleko svého globálního sídla ve Wolfsburgu. Zde plánuje recyklovat použité baterie. Již v roce 2020 projde závodem na 1200 tun použitých lithium-iontových baterií, což odpovídá zhruba zásobě baterií z 3000 elektrických vozidel.
Každá baterie bude důkladně analyzována pro další použití, například ve stacionárních úložištích energie. Nefunkční baterie budou rozemlety na jemný prášek, ze kterého budou extrahovány vzácné suroviny, hlavně kobalt, lithium, mangan a nikl. Volkswagen má ambiciózní plány a chce během 10 let recyklovat více jak 97% z hmotnosti surovin, které využije zpět do výroby. Pilotní projekt by měl dosahovat účinnosti okolo 72% což je o celých 50% více jak dnes.
Dnešní lithium-iontové akumulátory mají odhadovanou životnost přibližně 250 000 km nebo zhruba 10 let trvanlivosti, vzhledem k průměrným jízdním cyklům. V Evropě a v Číně jsou výrobci automobilů povinni uplatňovat strategie konce životnosti svých výrobků, zejména těch, které obsahují materiály nebezpečné pro životní prostředí. V USA jsou však podobné snahy o recyklační výzkum v plenkách, i když například Tesla na procesu recyklace ve svých závodech také pracuje.
Zdroj: autonews.com