Dojde k poklesu investic v LED průmyslu?
SEMI®, globální průmyslová asociace sdružující výrobce a dodavatele pro elektronický průmysl, zahrnující LED, PV (fotovoltaické články) a mnoho dalších, přišla s prohlášením, že investice do výroby LED budou v roce 2013 klesat o celých 9,2%. Hlavním důvodem poklesu je konsolidace výrobních kapacit způsobená slabší poptávkou v tomto odvětví.
Předpověď SEMI uvádí, že výrobní investice klesnou z 1,85 miliard dolarů (37 miliard Kč) v roce 2012 na 1,68 miliard dolarů (33,6 miliard Kč) v letošním roce a ještě nižší výdaje se dle SEMI dají očekávat v roce 2014, zde by mohly klesnout pod 1 miliardu dolarů (20 mld. Kč). Přesto se předpokládá, že výrobní kapacita LED bude i nadále růst, za rok 2013 se očekává růst o celých 24% oproti roku minulému a o 12% nárůst v roce 2014.
Důvodem pro pokles investic je dle zprávy SEMI hlavně nejisté konkurenční prostředí a také možný potenciál v alternativních výrobních strategiích. Dalším významným činitelem je přiblížení poptávky po světelných diodách svému vrcholu i přes stále rostoucí poptávku po LED produktech. V letošním roce by poptávka měla dosáhnout svého maxima s objemem tržeb 13,3 mld. dolarů (266 mld. Kč), pro rok 2014 je předpokládáno snížení na hranici zhruba 13 mld. (asi 260 mld. Kč). Zajímavým poznatkem studie je, že na poklesu poptávky po LED má paradoxně vliv i samotný charakter výrobků s LED diodami, které jsou známé svou velmi dlouhou životností.
V současném tržním prostředí, kde více jak 70% LED trhu je zásobováno pouze 10 společnostmi, z nichž se většina podílí přímo na výrobě LED zařízení je šance na úspěšný vstup nového hráče na trhu velmi mizivá a pro investory se může investiční příležitost v odvětví LED technologií jevit jako ztrátová, jedinou výjimku mohou tvořit společnosti pocházející z Číny, zde se dá i nadále očekávat investiční rozmach.
Zdroj: semi.org
No, snad se to moc neprojeví na kvalitě, i když se trochu bojím, že rychlochrliče šuntu to asi nezastaví a poptávka po zázracích z tržnic neklesne…
Ale snad se pletu, zas je pravda, že ten nejkvalitnější segment si většinou zákazníky najde, krize nekrize. Pořád mě ale trochu bolí na všem vidět made in Čína, Čína, Čína. Té fakt věřím jen na talíři, jinde moc ne. Tudíž asi mi nezbývá než zatnout zuby a překousnout to.
Comment by Jonas — 22.3.2013 @ 22:26