Raleigh se chce stát prvním městem osvětlovaným LED technologií
Město Raleigh v Severní Karolíně spustilo za notné pomoci společnosti Cree pilotní projekt změny veřejného osvětlení z technologie sodíkových výbojek na LED. Zatím se to týká jen jednoho městského parkoviště v centru, ale plány jsou na kompletní osvětlení v ulicích. Město si slibuje snížení spotřeby elektřiny a díky vysoké životnosti LED svítidel i nižší náklady na údržbu. Více se dočtete na CNETu či v tiskové zprávě starosty Raleighu.
Určitě velmi chválihodný počin propagace LED technologie pro segment komerční i domácí osvětlovací techniky a bezesporu dobré PR pro Cree, nicméně musím přiznat, že některé informace v tiskové zprávě si trochu zahrávají s uvěřitelností – například to, že projekt snižuje se současně komerčně produkovanými LED od Cree spotřebu energie o více než 40%. Vzhledem k tomu, že LED od Cree mají cca poloviční účinnost oproti vysokotlakým sodíkovým výbojkám, tak toho asi dosáhnou pouze snížením světelného výkonu…
Škoda že neuvádí, jaké typy výbojek tam nyní mají. Pokud by tam totiž měli stejné, jako jsou běžné baňaté u nás, pak jen výměnou za lampy s rovným dnem by ušetřili právě kolem 40% aniž by se snížil světelný výkon. Je to i o tom, zda svítíme na zem nebo i na oblohu. Zajímavý nápad :)
Comment by MaG — 16.2.2007 @ 23:15
40% hmm! Asi tam maju original nizkotlakove sodikove z roku +- 1930 kedy boli vynajdene. Alebo, pouzivaju LED ktore budu vynajdene v blizkej buducnosti (ak je k dispozicii stroj casu).
Comment by kkkk — 17.1.2010 @ 2:25
To snížení příkonu je možné realizovat při zachování kvality osvětlení i se současnými LED, které mají účinost na úrovni 2/3 nahrazovaných zdrojů (sodíků)
Je to možné díky tomu, že stávající svítidla mají velmi mizerně vyřešeno tvarování svazku. V důsledku toho je v osvětlované ploše nerovnoměrnost (typicky 1:3 na komunikacích, na parkovištích ještě více, normy definují různé třídy podle nároků na kvalitu, přičemž norma předepisuje osvětlenost v tom minimu!) a dále světlo svítí i tam kam nemá (plochy mimo komunuikaci, úplně do luftu a to nejhorší do očí řidičů).
Tok LED se dá mnohem lépe tvarovat a tak se teoreticky i prakticky dá dosáhnout jmenovitá osvětlenost dle normy s mnohem menšími lumeny. Musí se však ta osvětlenost zajistit skutečně rovnoměrná. To je zatím hudba budoucnosti a není náhodou, že město Raleigh v Severní Karolíně začíná svůj experiment na parkovišti i když jim pomáhá sama firma Cree.
Ve světě i u nás je v současnosti zvykem to packat ještě mnohem hůře
– na http://www.odbornecasopisy.cz/ v časopise Světlo je v jednom z nedávných čísel o tom odstrašující reportáž.
Dále – pokud odstraníme oslnění, lze při subjektivním zachování kvality vidění světelný tok soustavy dál snížit.
Zkrátka nejde jen o hrubé lumeny na watt, ale rozhoduje i kvalita osvětlovací soustavy.
Comment by Jizby — 2.3.2010 @ 16:10
Jen bych upozornil, že článek nad touto diskusí je již tři roky starý :) Jinak další úspory při použití LED vycházejí například z možnosti adaptivního snižování výkonu – když je ulice prázdná, výkon VO se sníží, jakmile je zaznamenán pohyb, výkon se zvýší…
Comment by jirik — 2.3.2010 @ 17:00
ok, článek je strarý, nicméně problematika aktuální a myslím si, že to jsem napsal platí stále
Comment by Jizby — 3.3.2010 @ 11:14
Ano, urcite. To bylo spis pro pana kkkk :)
Comment by jirik — 3.3.2010 @ 15:02